UK News

Rwanda ‘disappointed’ at Supreme Court verdict on UK asylum scheme | UK News

Rwanda’s government has attacked what it called a “disappointing” verdict from the UK’s top court which ruled a scheme to deport asylum seekers to the African country was unlawful.

The UK government suffered a major setback over its Rwanda policy when the plan was dismissed by the Supreme Court on Wednesday.

But a spokesperson for Rwanda’s government rejected the idea the East African nation was unsafe for refugees, and argued there was “nothing wrong” with how it processes asylum claims.

Follow live: Cleverly makes sly digs at Braverman in first major speech – politics latest

Spokesperson Yolande Makolo told Sky News the judgment had been based on “hypocritical” and “dishonest” assessments by the UN’s refugee agency (UNHCR).

Asked what she thought of the verdict, she said: “It’s ultimately a decision for the UK judicial system. It’s disappointing – we have a really good record of hosting and welcoming migrants and refugees in this country.”

Rwanda remains “committed” to the partnership and is “ready” to receive migrants, she said.

The Supreme Court had said in its unanimous judgment that those sent to Rwanda would be at “real risk” of being returned home, whether their grounds to claim asylum were justified or not – breaching international law.

Sky’s Mark Austin pressed Ms Makolo on this, to which she said the court had been referring to the risk of refoulement – the forcible return of refugees or asylum seekers to a country where they could be subjected to persecution – and that this was based on “hypocritical criticism from the UNHCR”.

She said Rwanda had worked with the UNHCR for a “long time” and had not refouled anyone.

Rwanda government spokesperson Yolande Makolo
Rwanda government spokesperson Yolande Makolo

Austin then asked about another issue brought up by the Supreme Court, which said there had been an instance of Rwanda’s directorate-general of immigration dismissing 8% of claims without any written reason or right of appeal.


More information about this article Read More
This notice was published: 2023-11-16 18:16:00

By Sky News

Sky News is a British 24-hour information television channel, the first in Europe of its kind, launched on February 5, 1989 by the British Sky Broadcasting Company.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *